Spring til indhold

Den nordiske supermodel

Nordisk mode er hot og nyder stor international anerkendelse. Det viste senest de københavnske modedage under Copenhagen Fashion Week, hvor jeg havde fornøjelsen af at være inviteret.

Modeugen handler bl.a. om facade, "fernis" og forbrug, men den handler også om idéer og værdier. Som Minister for Nordisk samarbejde er jeg stolt over, at de nordiske lande går forrest, når det gælder bæredygtigt design og en social- og miljømæssig ansvarlig produktion.

Blandt andet har den danske modebranche, i samarbejde med tilsvarende organisationer i de andre nordiske lande, opstillet bæredygtige standarder inden for alle aspekter af modebranchen. Standarder, der skal overholdes både i produktionsfasen og på catwalken. For eksempel er der retningslinjer for behandling af dyr, anvisninger for designere i bæredygtigt materialevalg og grønne løsninger.

Mode er en stor dansk eksportvare, og når den danske modeindustri sælger tekstiler til udlandet, er det ikke bare tøj, sko og dansk design, der rykkes over grænsen. Det er også det bæredygtige værdisæt, der ligger bag produktionen, idéen og æstetikken, som vi sælger. Og med vores værdisæt i ryggen for hele den nordiske modeindustri kan det samlede nordiske brand stå stærkere og være med til at påvirke hele klodens modeindustri.

De kreative erhverv, som f.eks. mode, er netop et område, der er i vækst, og hvor vi kan noget særligt i de nordiske lande. I fremtiden skal vi leve af at komme op med noget nyt, vi skal være innovative og skabe nye ting.

Det er netop industrier som mode, musik, design, film og computerspil, som er nogle af fremtidens vigtigste vækstmotorer. Den rolle har de kun fået, fordi de nordiske vilkår og vækstbetingelser for kreative miljøer og uddannelser er så gode, som de er.

Derfor tror jeg på, at den nordiske model er en supermodel, der kan inspirere andre lande. Den pointe gik igen i en meget omdiskuteret udgave af tidsskriftet ”The Economist”. Her fremhæves den nordiske model på flere områder som en rollemodel for andre lande.

Som minister for nordisk samarbejde glæder jeg mig over, at Norden er et stærkt brand. Det skal vi bruge fremadrettet.

Kh Manu